Hoe krijg je meer energie

Hoe krijg je meer energie? Springend je bed uit!

Wat voor type wakker-worder ben jij? Ben jij een ‘snoozer’? Zo lang mogelijk uitstellen dat je je bed uit moet? Of als je wekker gaat, ben je gelijk wakker en ‘aan’? Of zet jij misschien, net zoals ik, helemaal geen wekker en is je biologische klok goed op orde? Hoe krijg je meer energie, zodat jij je bed uit springt? Hierbij mijn tips!

Laat de dag maar beginnen

Uitslapen kan ik niet. Mijn hele leven al nooit gekund. Nou ja, dat is niet waar bedenk ik me nu terwijl ik dit schrijf. Afgelopen oud en nieuw was het niet eens zo gek laat geworden, maar op de één of andere manier werden we pas om half 2 ’s middags wakker. 

Dat is me werkelijk nog nooit gebeurd! Maar goed, ik dwaal af. Ik wil je graag laten nadenken over hoe voor jou de ideale ochtend eruit ziet. Vanaf het moment dat je wakker wordt.

Probeer eens om een wandeling in de vroege ochtend te maken. Magisch! 

Energie in de ochtend

Ik ben duidelijk een ochtendmens. ’s Morgens ben ik op mijn best. (hoewel ik dit om 21.37 uur zit te typen, dus blijkbaar ben ik in de avond ook niet slecht). Ergens tussen 06.00 uur 06.30 uur word ik wakker. 

Een wekker zet ik alleen in uitzonderlijke gevallen als ik ergens echt niet te laat zou mogen komen. Zodra mijn ogen open gaan, begint mijn dag. Me nog een keer omdraaien is praktisch onmogelijk. Gelijk begint mijn hoofd – meestal op een prettige manier – de dag door te nemen.

hoe-krijg-je-meer-energie

Mijn 10 tips voor meer energie

  1. Zorg voor een goed slaapritme
  2. Maak iedere dag een wandeling – beweeg, dans, sport!
  3. Drink veel water, minimaal 1,5 liter per dag en laat suiker zoveel mogelijk staan/liggen
  4. Zoek je passie en maak er je werk van
  5. Verminder (of stop) met cafeïne, nicotine en alcohol
  6. Mediteer om stress te verminderen
  7. Ontbijt als een koningin, lunch als een prinses en dineer als een arme
  8. Doe een powernap van max. 20 minuten, het liefst voor 14 uur in de middag
  9. Lach, lach en lach! Bekijk dat ene filmpje waar jij helemaal dubbel om ligt
  10. Zoek de zon op en geniet van direct meer energie!

 

Een wandeling voor meer energie

Als de tijd er is, start ik mijn dag met een wandeling. Lekker naar buiten in alle vroegte word ik ontzettend blij van. De wereld die dan nog stil is en langzaam maar zeker ontwaakt. Magisch

Is het in de ochtend nog donker? Dan start ik met hoepelen, oefeningen met van die stretchbanden en wat rek en strek oefeningen. Daarna nog een korte meditatie, een heerlijke douche en een gezond ontbijt.

Overigens start mijn dag ook regelmatig gewoon met douchen, boterhammen smeren om mee te nemen, ontbijt klaarmaken en eten en haasten om mijn dochter op tijd op school te krijgen 😊 

Een korte meditatie van een paar minuten is genoeg om dat gehaaste gevoel kwijt te raken.

Haasten in de ochtend betekent de hele dag haasten. Tenzij… je even stil gaat staan. Letterlijk


Op tijd naar bed voor meer energie

Er wordt trouwens beweerd dat ochtendmensen gelukkiger zijn dan avondmensen. Minder snel depressief ook. Het dwingen om jezelf wakker te laten worden en presteren met slaapgebrek schijnt enorm stressvol te zijn. 

Gelukkig heb ik daar geen last van. Het enige waar ik dan vaak wel last van heb, is dat ik om 22 uur begin te gapen en dat er geen einde aan komt. Tussen 22.30 en 23.00 uur gaat mijn lampje uit.

 

De ideale ochtend voor meer energie

Ik jump ’s morgens mijn bed uit om met mijn passie bezig te gaan. En die bijbehorende energie gun ik jou ook!

Hoe start jij op dit moment je dag? Ben je gelijk vol energie? Of heb je eerst 2, 3, 4 bakken koffie nodig?

Hoe zou jij je dag wíllen starten? Hoe krijg jij meer energie? Wat kan je veranderen zodat je nóg meer uit je dag haalt? Welke afspraken kun je met jezelf daarover maken? 

Ik ben benieuwd of jij al veranderingen bedacht hebt, of dat je daar wel wat hulp bij kunt gebruiken. Let me know!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *