Luister je liever dan dat je leest? Ik nam ook een podcastaflevering over positief denken op. Die luister je door op de groene knop te drukken

LinkedIn
WhatsApp

“Het is me dus weer niet gelukt”
“Ik kan ook echt niks”
“Domme koe ben ik ook”
“Wat een rotweer”

 

En dan had ik net ook nog de directrice van school aan de lijn. Of ik Julie kon ophalen, want er is jeweetwel geconstateerd in de klas.

 

“Ah nee hè… Ik ben nét lekker aan het werk! Nu is mijn hele dag verpest. Dat gezeik ook iedere keer!”

 

Herkenbaar?

 

Positief denken valt nog niet echt mee
Maar het gaat je wel ontzettend helpen
Hoe krijg je dat dan toch voor elkaar, ondanks dat de omstandigheden soms helemaal niet zo positief zijn?

 

Positief denken lukt fantastisch als je leven lekker loopt
Als alles precíes zo loopt als jij had bedacht

 

Nou, 1 ding ga ik je nu al verklappen:

 

Zoals verwacht loopt alles anders (superleuke aanrader trouwens om het boek van Berthold Gunster dat zo heet eens te lezen)

 

Natuurlijk loopt je leven niet zoals verwacht! Dat weet jij ook wel!
Dat ervaar je dagelijks

 

Ik ben nou eenmaal niet positief

Het eerste belangrijke over positief denken wat ik wil dat je meeneemt is deze:

Je hoort mensen vaak zeggen: “ik ben nou eenmaal geen positief persoon”.

 

Dat is natuurlijk een enorme belemmerende overtuiging! Weer zo’n verhaal wat jij jezelf hebt wijsgemaakt

 

Dan is het goed om te weten dat ‘slechts’ 25% optimisme erfelijk bepaald is. Misschien is die 25% bij jou wat slecht uitgepakt en is het dus inderdaad zo dat je die negativiteit meegekregen hebt in je genen.

 

Maar dan is er nog altijd 75% waar dus wel iets van te maken valt. Daar heb jij zelf invloed op! Dat is MEGA goed nieuws toch?

 

Jij bent dus aan zet!

 

In een slachtofferrol kruipen is heel makkelijk

  • Want je ouders…
  • Want je genen…
  • Want de omstandigheden…

 

BLABLABLA

 

Niemand anders dan jij bent ZELF verantwoordelijk voor (minimaal) 75% van je denken! Hoe lekker is het dan, als je dat percentage zo weet te beïnvloeden dat het op een positieve manier is?

Niemand anders dan JIJ is verantwoordelijk voor hoe positief je denkt

Door negativiteit is er geen ruimte voor positiviteit

Angst, boosheid, frustratie zorgen ervoor dat een deel van je hersenen wordt ‘afgesloten’. Die capaciteit die de emoties van je hersenen vragen, zorgen er logischerwijs voor dat je die niet kunt gebruiken om positief te denken.

 

Met een negatieve mindset heb je ook last van een kokervisie. Je ziet nog maar 1 richting; die van de afgrond. Je ogen zijn gesloten voor kansen en mogelijkheden. Het enige wat je lukt is denken in beperkingen en zien wat er allemaal niet kan of lukt.

 

positieve-negatieve-emoties

Stel jezelf een paar keer per dag: “hoe voel ik me?” Deze kaart kan dan enorm handig zijn.

Goede vragen stellen

“Nu mag ik dus nooit meer verdrietig zijn. Of bang. Of boos.”

 

Wat ik niet wil zeggen, is dat negatieve emoties er niet mogen zijn. Je hoeft NOOIT emoties weg te stoppen omdat jij bedacht hebt dat je vanaf nu positief gaat denken. Dat is absoluut niet het geval.

 

Wat ik wél zeg: je hoeft je er niet door te laten leiden en lijden. Het hoeft niet je leven te beïnvloeden. Door een aantal goede vragen te stellen, lukt het al om positief te denken.

 

Voorbeelden van goede vragen zijn:

  • Hoe kan ik creatief met deze situatie omgaan?
  • Wat voor mogelijkheden zijn er?
  • Wat voor kansen kan deze situatie me bieden?
  • Wat kan ik hiervan leren?

 

Verhaal uit de praktijk

 

Vanmorgen had ik een klantafspraak en we waren aanbeland in onze laatste afspraak. Ik vroeg haar: “Als je nu terugkijkt naar onze 14-weken samen, wat is dan het allergrootste verschil met hoe het eerst was en hoe het nu is?”

 

Zonder nadenken zei ze: “ik heb geleerd om veel positiever te denken. En daarmee andere dingen dus helemaal niet meer zo zwaar binnen te laten komen. Ik richt me dus niet op wat er allemaal NIET goed gaat, maar ik kan kijken naar wat er allemaal wel is, of wat ik heb geleerd of hoe ik ben gegroeid in plaats van dat ik mezelf afkraak met zinnen zoals: “het is me weer niet gelukt” of “zie je wel, ik kan ook echt niks”. Niet jezelf veroordelen en naar beneden halen maar juist situaties positief benaderen. Dit maakt mijn leven veel leuker, makkelijker en minder zwaar!”

——

 

Hoe ga je positief denken? Ik geef je 6 eenvoudige tips

 

1) Leer jezelf aan om lief te zijn voor jezelf

De manier waarop jij tegen je beste vriendin praat, is ook de manier waar op jij tegen jezelf mag praten

 

2) Leg positiviteit onder een vergrootglas

“Wat je aandacht geeft, groeit.” Doordat je ziet wat er allemaal goed gaat, zie je NOG meer wat er allemaal goed gaat. Als je alleen focust op dat wat er allemaal mis is of mist, ga je daar nog meer van zien en kom je dus in een enorme negatieve spiraal terecht

 

De kunst is dus om te kijken, waar gaat het allemaal al goed in mijn leven en hoe kan ik daar meer van krijgen?

 

3) En gebeurt er dan toch iets wat je raakt…

Onderzoek dan waarom het je raakte wat er gebeurde. Misschien is het oude pijn van vroeger en dat triggert je nu nog steeds. Overigens hou ik niet van graven naar vroeger, wat er allemaal is gebeurt. Als je dat wilt, ga dan vooral naar een psycholoog. Maar wat wel interessant is, waarom iets jou vandaag de dag nog steeds kan raken


 

De positieve effecten van positief denken

      • je laat je veel minder snel uit het veld slaan
      • het maakt je stressbestendig
      • het geeft je energie
      • je wordt als een magneet aantrekkelijker voor andere mensen
      • je ervaart meer positieve emoties
      • je staat gelukkiger in het leven
      • je verkleint de kans op een depressie

 

4) Stel geen stomme vragen

Stomme vragen bestaan toch niet denk je nu waarschijnlijk… Nou, dat zie ik anders. Jezelf de vraag stellen: “waarom overkomt mij dit?” vind ik een hele stomme vraag. Dat is namelijk de allerslechtste vraag die je jezelf kunt stellen omdat je er meteen mee in de slachtofferrol gaat zitten. En daar wil je ver van wegblijven als je positief wilt denken

 

Geef jezelf gelijk een schop onder je hol als je merkt dat je die vraag stelt aan jezelf. Schrap die vraag uit je woordenboek en vervang ‘m dus voor: wat kan ik hiervan leren?

 

Nog even een sidenote:

 

Hoe k*t een situatie ook is
Er is altijd iets te leren

 

Je denkt nu misschien, ja maar ik zit in zo’n sh*tsituatie, dat geldt niet voor mij. Think again! DAT KLOPT NIET WAT JE ZEGT!

 

Als jij maar de JUISTE vragen stelt, zul je zien dat dit altijd het geval is
Hoe uitzichtloos het nu misschien ook lijkt voor je (en als je hulp nodig hebt van iemand die goede vragen aan je stelt… Je weet me te vinden hè?)

 

5) Kom in actie

Ik zeg het vaker: zonder actie, geen resultaat

 

Niks verandert zomaar. Je mag er iets voor doen!

 

Je hebt dus over een bepaalde situatie nagedacht. Je hebt het onderzocht en dan ga je over naar standje: ACTIE

 

Wat we vaak doen is maar blijven nadenken over die ene situatie waarom het misging. Je komt daarmee in een negatieve spiraal en het wordt er niet beter van

We blijven vaak maar nadenken over die situatie waarom het misging. Uren, dagen, soms weken. Stop daarmee!

 

Wat je dus wilt is het uit je hoofd krijgen. Maak bijvoorbeeld een lekkere wandeling om die situatie nog een keer door te nemen, om de emoties te voelen

 

Zelf vind ik het superfijn om daarna mijn rommelige/negatieve gedachten op te schrijven en om te zetten in acties hoe ik het anders ga aanpakken vanaf nu

 

Dat geeft gelijk overzicht op het moment dat je je gedachtes aan het papier toevertrouwt

 

Het brengt helderheid en zorgt voor daadwerkelijke verandering

 

6) Maak een 100-dingen-dankbaar-lijst

Een hele leuke tip om positief te leren denken is om op te schrijven waar je allemaal dankbaar voor bent en trots op bent. Uitdagend? Yes! Leuk? Ja dat ook!

 

Zo maakte ik afgelopen maandag – ik was in de sauna met mijn vriend – die lijst met 100 dingen. Ja, je leest het goed: 100 dingen waar we dankbaar voor zijn! Vaak schrijf je eerst de grote dingen op, zoals gezondheid, en uiteindelijk merk je dat je ook voor steeds kleinere dingen dankbaar kunt zijn.

Waar ben jij dankbaar voor? Denk ook eens aan de kleine dingen, zoals die eerste slok koffie in de ochtend

 

Ik schreef bijvoorbeeld op plek 63: warm water uit de kraan. Ik moet er niet aan denken om iedere dag koud te moeten douchen!! (Sorry aan alle Wim Hof aanhangers… Niet aan mij besteed!)

 

Met je focus op dankbaarheid/trots zet je je blik open om om je heen te kijken wat er allemaal goed gaat. En dat geeft ook letterlijk meer positieve energie. Je zult zelfs voelen dat je lijf energieker aanvoelt

 

—–

 

Ik ben heel erg benieuwd:

  • Hoe is jouw mindset?
  • Overwegend negatief?
  • Of best positief?
  • Waar heb je dingen te leren?
  • Te verbeteren?

 

Baal jij van je negatieve gedachten en ben je er helemaal klaar mee?

 

Ik kan je daar dus heel goed mee helpen. Als je nu denkt: JA daar ben ik klaar voor! Ik geloof in al die voordelen die jij schrijft als ik positiever denk! Boek dan deze maand nog jouw gratis groeigesprek. De laatste 2 voor deze maand zijn nog beschikbaar, dus wees er snel bij!

Een gratis groeigesprek

In slechts 30 minuten van je tijd weet jij wat jouw mogelijkheden zijn om te groeien. Letterlijk ervaar jij tijdens ons gesprek hoe je leven er dan uitziet als alles mogelijk is en niks jouw meer in de weg staat. Wil je dat ervaren? Boek dan vandaag nog. Iedere maand bied ik 3 gesprekken gratis aan.

<