Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Kan jij je een moment herinneren dat je ergens binnenliep en ineens alle ogen op jou gericht waren? Of dat je manager een opmerking maakte over je opgeleverde opdracht? Dat moment dat je in een volle zaal met mensen ineens een microfoon onder je neus geduwd krijgt? Hoe zelfverzekerd voel jij je op die momenten? Zou jij wel wat meer zelfvertrouwen willen krijgen?

 

Als klein meisje was ik super verlegen en had ik last van onzekerheid. Mijn spreekbeurt in groep 5 over de panda? Een helse herinnering. Supergoed voorbereid, stond ik daar voor de klas met mijn aantekeningen. Te hakkelen, stotteren, met rode vlekken op mijn gezicht. En dan ook nog de helft vergeten te vertellen. Van de 15 minuten die de spreekbeurt moest duren, was ik na 5 minuten al klaar. Iemand nog vragen? Nee? Mooi!

Om meer zelfvertrouwen te krijgen kun je iedere dag kleine stappen zetten. Maak het niet te groot voor jezelf

Tomaten-wangen-en-vlekken-in-je-nek

Ook toen ik groter werd, bleef dat gevoel aanhouden. Vooral als er in een groep met mensen onverwacht naar mijn mening gevraagd werd, voelde ik me erg onzeker. Wat als ik iets doms zeg? Of erger nog; als ik helemaal niet weet wat ik moet zeggen? Vrij lang heb ik last gehad van die rode-tomaten-wangen-en-vlekken-in-mijn-nek. Mijn zelfvertrouwen was ver te zoeken en onzeker zijn was iedere dag weer een thema. 

 

Hoe kan je onzekerheid overwinnen?

Hoe is dat nu? Inmiddels heb ik er nauwelijks meer last van. Deels omdat je ‘gewoon’ ouder wordt, je krijgt meer levenservaring. Je hecht minder belang aan wat anderen van je vinden, die sociale onzekerheid verdwijnt. Zo werkt het voor mij in ieder geval. Maar ook zeker omdat ik er heel hard aan gewerkt heb! Je kunt namelijk veel kleine stappen zetten om meer zelfvertrouwen te krijgen. (Zie alvast de 10 tips hieronder) Door je zelfvertrouwen te trainen, ga je vanzelf ook meer zelfvertrouwen uitstralen. 

 

tien-tips-voor-meer-zelfvertrouwen

 

Welke soorten onzekerheid zijn er?

Er zijn veel zaken waar je je onzeker over kunt voelen. Onzekerheid over het moederschap bijvoorbeeld of over sociale media (wat hebben die andere toch een perfect leven…) Om het helder te houden, zijn er 4 hoofdcategorieën:

 

1)       Lichamelijke onzekerheid
2)      Sociale onzekerheid
3)      Emotionele onzekerheid
4)      Financiële onzekerheid

 

1 – Misschien wel gelijk de grootste en lastigste soort: lichamelijke onzekerheid. Voor veel vrouwen (en mannen hebben stiekem ook last van onzekerheid…) een dagelijks issue wat een laag zelfvertrouwen geeft.

 

Bijzonder eigenlijk. Iedere vrouw heeft benen, armen, een buik, borsten en een hoofd. En toch zijn we er o zo vaak onzeker over. Ook leuk; als je even niet op je eigen lichaam kunt vertrouwen en er ineens een harde scheet over de werkvloer te horen is of je zo hard moet lachen dat je een druppeltje laat lopen.

 

2 – Sociale onzekerheid. Zeker als jongere wil je geaccepteerd worden. Als je dan het gevoel hebt dat je anders bent dan de rest, kan dat sociale onzekerheid met zich meebrengen. Het ‘moeten voldoen’ aan het ideale plaatje van een groep valt niet altijd mee. Gelukkig is deze onzekerheid van de categorie: hoe ouder je wordt, hoe minder last je ervan hebt.

 

3 – Emotionele onzekerheid is vaak van toepassing bij mensen met een lage eigenwaarde. Een laag zelfbeeld wat bijvoorbeeld ooit ontstaan is doordat je vroeger gepest bent. Je kunt het gevoel hebben gekregen dat je niet de moeite waard bent. Helaas is het zo dat als je jezelf maar vaak genoeg vertelt dat je waardeloos bent (of als anderen dat structureel hebben gedaan), je erin gaat geloven. Het positieve hieraan is dat we het dus ook kunnen omdraaien; als je vanaf nu jezelf vertelt dat jij waardevol bent, kan je dat gaan geloven. Je hoeft alleen maar dat besluit vanaf nu te nemen! Dag onzekerheid!

 

4 – Dan is er ook nog zoiets als financiële onzekerheid. Dat lijkt misschien van een totaal andere categorie, maar het kan een grote impact hebben op je leven. Als je (te) weinig financiële middelen hebt en het gevoel hebt de controle kwijt te raken, zit de onzekerheid er vaak in dat je denkt niet meer over je eigen leven te kunnen bepalen.

 

Tien tips voor meer zelfvertrouwen krijgen

Hoe kom ik van mijn onzekerheid af? Je wilt je onzekerheid wel aanpakken en overwinnen, maar zoekt nog naar praktische tips. Ik help je graag op weg. 

Ben je klaar voor een paar tips om meer zelfvertrouwen te krijgen? En je hoeft ze niet allemaal in 1x te doen, maar kies er bijvoorbeeld twee of drie uit waar je deze week mee oefent. Ik ben benieuwd of je verschil merkt.

Oh ja, er staan dingen die je kunt doen, maar er staan ook een aantal dingen die je juist NIET meer hoeft te doen. Eitje dus!

 

Tip 1 – Zorg goed voor jezelf

Gezond eten, goed slapen, bewegen en ontspannen. Hiermee heb je de ingrediënten om je goed en energiek te voelen. Een belangrijke basis om meer zelfvertrouwen te krijgen. Het lijkt zo logisch en simpel, maar hoe vaak betrap jij jezelf erop dat het allemaal nog wel wat beter kan?

 

Tip 2 – Zet jezelf in het middelpunt van je eigen leven

Misschien denk je nu, huh? Dat is toch logisch? Helaas zie ik in de praktijk dat dit helemaal niet zo logisch is. Het zorgen voor de kinderen, je werk, het huishouden. Maar waar ben jij in dit verhaal? Waar word jij blij van? Voor jezelf kiezen is niet egoïstisch, je wordt er juist een beter mens van!

Tijd voor jezelf plannen om iets te doen wat jij leuk vindt, zorgt ervoor dat je blijer wordt, lekkerder in je vel zit, energie krijgt. Kortom, allemaal factoren die meespelen in jezelf zekerder voelen.

 

meer-zelfvertrouwen-krijgen

 

Tip 3 – Ga eens totaal uit je comfort zone

Iets doen wat je normaal nooit zou doen, geeft je een enorme boost zelfvertrouwen. Ga bij een event eens op de eerste rij zitten (doodeng, want je zult zien dat jij ineens een microfoon onder je neus krijgt). Ga parachutespringen of indoor skydiven als dat vliegtuig je iets te heftig lijkt. Boek een weekend weg in je uppie. Pak een dagje sauna in je eentje. Superspannend… Maar wat zul jij daarna trots zijn op jezelf!

 

Tip 4 – Zeg vaker NEE

De makkelijkste manier voor meer zelfvertrouwen bestaat uit 3 letters: NEE. Merk jij ook dat je weer JA hebt gezegd als een collega iets aan je vroeg om te doen?

 

Tuurlijk is ja zeggen de makkelijkste manier. Het geeft de minste weerstand, het minste gedoe. Je hoeft je niet te verdedigen, je hoeft niet in discussie te gaan, want oeh.. dat zou wel eens spannend kunnen zijn. Dan hebben ze door dat je onzeker bent.

 

Ik wil je uitdagen om NEE te zeggen de eerstvolgende keer dat er iets aan je gevraagd wordt om te doen. Geen verontschuldigingen of wat dan ook, gewoon dat ene woord. Kijk eens wat er dan gebeurt. Hoe is de reactie van je collega? Wat voel jij erbij?

 

Voel je bij het lezen van deze tip al zoveel weerstand dat je gelijk denkt: “dat ga ik echt niet doen!” Je kunt ook altijd wat ‘tijd kopen’ door te zeggen: “daar kom ik zo even bij je op terug.” Dit geeft je de gelegenheid een weloverwogen keuze te maken om daarna alsnog nee te zeggen 🙂

Doe eens iets totaal buiten je comfort zone. Je voelt je gelijk onoverwinnelijk!

 Tip 5 – Volg het voorbeeld van Anna en Elza – Laat het los

Misschien wel de beste Disney-song die er is: Laat het los, laat het gaan. Laat los wat je niet kunt veranderen. Zit iets buiten je cirkel van invloed? Dan kun je je er oneindig druk over maken, maar dat gaat je heel veel energie kosten en brengt geen verandering. Dus vind jij dat je flaporen of een lelijke neus hebt? Accepteer het. Omarm het feit dát je oren hebt en kunt horen of kunt ruiken met je neus. (Is er niet mee te leven, dan is een bezoekje aan een arts natuurlijk altijd mogelijk).

 

Zit het binnen je cirkel van invloed? Top! Dan heb jij de mogelijkheid om er iets aan te doen. Is je lichaam 15 kilo te zwaar? Laten we samen aan de slag gaan met het doel om die 15 kilo te verminderen.

 

Tip 6 – Stop met kijken naar het perfecte plaatje

Zo, zij heeft echt een mooi huis. Jeetje wat is zij slank op die foto. Die make-up, ik wou dat ik dat ook zo mooi kon. Rijden ze nou alweer in een nieuwe auto? Dit is echt al de vierde keer dat zij op vakantie gaan dit jaar. En vul er hier nog 1 naar eigen keuze in….

 

Social media is natuurlijk top! Het brengt een lach op je gezicht, je krijgt er inspiratie door of een ingeving. Maar aan de andere kant is het een grote bron van onzekerheid. Bij alles en iedereen lijkt het beter, leuker, mooier, spannender, geweldiger dan bij jou.

 

Net als dat ‘ontspullen’ tegenwoordig hip is, is ook een ‘social media stop’ hip. Stop eens 1 week met het kijken op social media. Pak in plaats daarvan een mooi boek uit de kast over persoonlijke ontwikkeling. Wedden dat jij je gelijk beter voelt?

 

Tip 7 – Ontwikkel je

En over dat persoonlijke ontwikkelingsboek gesproken… De beste investering die je kunt doen is een investering in jezelf. Dat betaalt zich namelijk altijd uit. Wil je meer zelfvertrouwen? Als jij begrijpt hoe je in elkaar zit, waarom je doet zoals je doet, waarom je reageert zoals je dat doet, dan kan het niet anders dan dat je je zekerder voelt. Dus koop dat mooie boek, volg een training, of ga met een coach aan de slag.

 

Tip 8 – Stop met vergelijken en oordelen

Eerlijk… Hoe vaak denk jij iets lelijks over een ander? Nog eerlijker: hoe vaak zég je iets lelijks over een ander? We doen het allemaal hoor… Vergelijken en oordelen.

 

Als je hiervan bewust bent dat je dit doet, is dat al een mooie stap in de juiste richting. Oordelen is namelijk iets negatiefs. Je doet dit met een negatieve mindset. Wil jij je zelfverzekerd voelen en meer zelfvertrouwen hebben? Dan heb je een positieve mindset nodig.

 

Overigens kun je je sowieso afvragen waarom je zoveel met die ander bezig bent. Als je al die tijd dat je aan het vergelijken en oordelen bent nou eens positief aan jezelf besteedt, wat denk je dat er dan gebeurt?

 

Tip 9 – Kies een zelfverzekerde lichaamshouding en lach 

Ik heb een kleine opdracht voor je. Sta eens op van je stoel of van de bank! Zet je voeten naast elkaar, laat je hoofd en schouders hangen. Hoe voel je je nu?

 

Ga nu eens rechtop staan met je voeten zo’n 20 centimeter uit elkaar. Haal diep adem, kijk recht vooruit, span je schouders op een voor jou prettige manier aan en zet je grootste glimlach op. Hoe voel je je nu?

 

Je fysieke toestand past zich aan aan hoe jij je voelt. Voel jij je verdrietig, heb je hoogstwaarschijnlijk een lichaamshouding die daar bij past. Maar het mooie is: andersom werkt ook! Dus spring eens 10x in de lucht, zwaai met je armen en lach! Zeker weten dat je een andere ‘state of mind’ krijgt.  

 

Tip 10 – “Just breathe” 

Ken je het nummer ‘Just breathe’ van Pearl Jam? Laten we gewoon ademhalen. Hoe erg het leven soms ook kan zijn, hoe onzeker je ook bent: haal gewoon adem. Als je je focust op je ademhaling en op niks anders dan dat, is er geen ruimte voor onzekere gedachten. Je bent al goed zoals je bent.

 

>>BONUSTIP voor het krijgen van meer zelfvertrouwen<<

 

Wat was een moment dat je vol zelfvertrouwen was over jezelf? Of over een prestatie die je hebt geleverd?

 

Denk nog eens terug aan dat moment. Beleef dat moment opnieuw: voel wat je toen voelde, hoor wat je toen hoorde en zie wat je toen zag. Houd dat heerlijke gevoel vandaag vast! Of roep het gevoel op net voordat je iets moet doen waar je wat minder zeker over bent. Succes gegarandeerd!

 

Wil je, net als ik, af van je onzekerheid en meer zelfvertrouwen krijgen? Ik help je graag. Met persoonlijke coaching kunnen we samen met dit thema aan de slag, waardoor jij binnen korte tijd meer zelfvertrouwen uitstraalt en je gegarandeerd een stuk minder onzeker voelt.